X
تبلیغات
مرجع تخصصی کاربردی علوم آزمایشگاه پزشکی - ويتامين ب-9 (اسيد فوليك)
datalab.blogfa.com ( مهرتاش مشعشعی )


حمله و سكته قلبي: اسيد فوليك براي پاك كردن خون از ماده اي به نام هوموسيستين ضروري است. ميزان بالاي هوموسيستين خطر بيماريهاي قلبي و سكتة قلبي را افزايش مي دهد.

سرطانها: سطح پايين اسيد فوليك، در ايجاد سرطان مخصوصاً سرطان رحم، ريه و روده بزرگ نقش دارد.

پوكي استخوان: فقدان اسيد فوليك و در نتيجه افزايش هوموسيستين باعث ضعف استخوانها شده آنها را مستعد شكستگي مي كند.

افسردگي و ديگر مشكلات ذهني: اسيد فوليك براي عملكرد مغز مهم است. اين ويتامين خلق، خواب و اشتها را تنظيم مي كند. افزايش سطح اسيد فوليك و در بعضي افراد، مخصوصاً اشخاص مسن باعث علايم رواني يا ذهني منفي بر عكس ميشود. اسيد فوليك يك اثر ضد افسردگي خفيف دارد و مصرف مكمل هاي اسيد فوليك در بهبود اثر داروي پروزاك مؤثر است.
اسيد فوليك همچنين در موارد زير مفيد است:
جلوگيري از كم خوني كه مي تواند باعث كاهش تعداد سلولهاي قرمز خون شود، كمك به درمان سردرد، بهبود روماتيسم مفصلي، كمك به درمان ناباروري، كمك به درمان آكنه و مفيد براي افراد مبتلا به ايدز.
منابع غذايي
غذاهايي كه شامل ميزان چشمگيري از اسيد فوليك هستند شامل كبد، عدسي، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سويا، نخود چشم سياه، لوبياي مرمري، لوبيا قرمز، بادام زميني، اسفناج، برگ شلغم، لوبيا، گندم و مارچوبه.

در فرآورده هاي غذايي (براي مثال جوشيده يا حرارت داده شده) اسيد فوليك از بين مي رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولاني نيز مي تواند محتواي اسيد فوليك آن را از بين ببرد.
اشكال ديگر
مكمل هاي ويتامين ب-9 به صورت اسيد فوليك و اسيد فولينيك قابل دسترسي هستند. در حالي كه فولات پايدارتر است، اسيد فولينيك مفيدترين شكل ذخيرة غذايي در بدن است.
نحوه مصرف
اسيد فوليك به صورت قرص و در صورت صلاحديد پزشك به صورت تزريقي قابل استفاده است. قرص ها در مقدارهاي 40 تا 1000 ميكروگرم در دسترس هستند. ميزان مجاز توصيه شده (RDA) براي اسيد فوليك بستگي به سن و جنس دارد (پايين را نگاه كندي).
در صورت حامله بودن، ميزان كافي اسيد فوليك بايد استفاده شود. قبل از شروع مصرف مكمل هاي اسيد فوليك يا دادن آن به بچه ها، با پزشك مشورت كنيد.

ميزان مجاز توصيه شده در رژيم غذايي (RDA)

شيرخواران زير 6 ماه: 25 ميكروگرم

6 تا 12 ماه: 35 ميكروگرم

بچه هاي 1 تا 3 سال: 50 ميكروگرم

بچه هاي 4 تا 6 سال: 75 ميكروگرم

پسران و دختران 11 تا 14 سال: 150 ميكروگرم

مردان 15 سال و بالاتر: 400 ميكروگرم

زنان 15 سال و بالاتر: 400 ميكروگرم

خانم هاي حامله: 400 ميكروگرم

زنان شيرده: 280 ميكروگرم
موارد احتياط
اسيد فوليك ندرتاً‌سمي است. مصرف زياد آن (بيشتر از 15 ميلي گرم) مي تواند باعث مشكلات معده، مشكلات خواب، واكنش هاي پوستي و تشنج شود.
مكمل هاي اسيد فوليك كمبود ويتامين ب-12 را كه مي تواند باعث آسيب دائمي به سيستم عصبي شود، مخفي نگه دارد. مكمل هاي اسيد فوليك بايد هميشه ويتامين ب-12 نيز به همراه داشته باشند.
تداخل هاي احتمالي
- باعث كاهش جذب روي ميشود.

- كاهش جذب و عملكرد در صورت همراهي با استروژن، الكل، داروهاي مختلف شيمي درماني (مخصوصاً متوتروكسات)، سولفاسلازين، باربيتورات، و داروهاي ضد تشنج.

- اگر آسپيرين، ايبوپروفن يا استامينوفن براي مدت طولاني استفاده مي كنيد به اسيد فوليك بيشتري نياز داريد.

- در صورتي كه اسيد فوليك با ويتامين ب-12، نياسين، كولين و ويتامين "سي" استفاده شود بهترين اثر را دارد.
+ نوشته شده در  سه شنبه سوم اسفند 1389ساعت 18:20  توسط مهرتاش مشعشعی  |